Fan van Cruijff, das logisch.

Het Orakel, De Verlosser. Nummer 14 wordt vereerd door voetbalminnend Nederland.
Ook ik ben fan van de legendarische Johan Cruijff. Alleen dan om een andere reden dan waarom half Nederland idolaat van hem is.

Twintig jaar lang voetbalde Johan de sterren van de hemel. Hij werd vijf keer uitgeroepen tot beste voetballer van Nederland, twee seizoenen was hij topscorer van de eredivisie en hij werd uitgeroepen tot beste speler van het WK in 1974. In 1984 stopte hij ermee. En daar zit het hem in. Ik heb hem nooit zien voetballen en nooit de zeges kunnen vieren. Pas drie jaar later kwam ik op de wereld. Het zou daarna nog minstens veertien jaar duren voordat ik me voor voetbal zou interesseren.

Uit de verhalen en feiten maak ik op dat Cruijff een topvoetballer was. Da’s erg mooi, maar daar heb ik nu even niets aan. Aangezien Cruijff niet in de selectie is opgenomen van Bert van Marwijk en ons land niet aan de zege kan helpen. Ik ben fan van nummer veertien vanwege zijn briljante uitspraken. Zinnen waarvan ik wenste dat ik ze zelf had bedacht. Zijn taalgebruik is zelfs zo uniek dat het een eigen naam heeft: Cruijffiaans taalgebruik.
Wie heeft de ellenlange analyses van Johan Derksen, Wilfred Genee en Mart Smeets nodig? Cruijff vat een wedstrijd samen in één zin.

Hierbij de Cruijff top 5:

“Om te beginnen is er maar één bal en die moet je dus hebben, maar waar het dus in wezen om gaat, is: wat doe je met die bal?”
De essentie van voetbal.

“Ofschoon ze mooie doelpunten niet in het museum ophangen, is het wel kunst.”
Kunst met een grote K.

“Als wij de bal hebben kunnen zij niet scoren.”
Behalve die keer dat m’n zwager een prachtige kopbal maakte, in het doel van de tegenstander… De tegenstander had er wel mooi een doelpunt bij, zonder dat daarbij de bal in hun ploeg was. Maar gescoord hebben ze niet.

“Je moet schieten anders kun je niet scoren.”
Niet geschoten is altijd mis.

“Je moet altijd zorgen dat je een doelpunt meer scoort als de tegenstander.”
Sommige clubs verliezen dat nog wel eens uit het oog. Heel fijn dat je mooie acties maakt en veel kansen creëert, maar aan het eind van de wedstrijd heeft de ploeg met de meeste doelpunten gewonnen. Niet de ploeg die het vaakst in balbezit is of de meeste kansen heeft gecreëerd.

Johan Cruijff is cool, want door Cruijff wordt voetbal weer simpel. Da’s logisch.

Geef een reactie

