Apeldoorn&Arnhem: natuur, cultuur en shoppen

Natuur, cultuur en shoppen. De drie dingen die in mijn vakantie moeten zitten. Zonder deze elementen is een vakantie zonde van mijn tijd. Ik werd het afgelopen weekend op m’n wenken beloond. Welkom bij de tour door Beekbergen, Apeldoorn en Arnhem, vol met aanraders!

Droompark Beekbergen
Onder Apeldoorn ligt een minuscuul vlekje, genaamd Beekbergen. Samen met mijn ouders, man, broer en zijn verloofde sliepen we in een fijne vrijstaande acht persoons villa in Droompark Beekbergen. Het huis was prima, het zwembad had wel wat groter gemogen. Het algemene zwembad dus. Niet dat u denkt dat we een zwembad bij het huisje hadden. De aankomst verliep soepel, de vriendelijke, knappe jongen bij de receptie gaf ons een pakketje met informatie en een sleutel. Borg deden ze niet aan. Hoeft ook niet. We zijn geen slopers. Mijn broertje was het vroeger wel. Tegenwoordig werkt hij met verwarmingsketels. Tot zijn grote vreugde was er ook één aanwezig in het huisje, zodat hij weer even lekker ‘aan het werk’ kon. We hebben het hele weekend genoten van een aangename temperatuur. En van een ruim huis in een mooie, bosrijke omgeving. Een aanrader dus. Vooral als je ervan houdt om bij de buren naar binnen te kijken. De huisjes staan gezellig dicht op elkaar.

Ligretto
Vrijdagavond deden we een spelletje Ligretto (aanrader!) Ligretto is een supersnel kaartspel wat je met 2-12 spelers tegelijk kunt doen, afhankelijk van hoeveel doosjes je hebt. In ieder doosje zitten namelijk vier kleuren. Het is ontzettend leuk, maar ook ontzettend frustrerend. Mijn broertje deed vanaf het begin af aan niet mee, mijn vader (dol op kaartspelen) haakte na twee proefrondjes al af. De diehards gingen door en uiteindelijk won mijn moeder. Beginnersgeluk.

Shoppen in Apeldoorn
Zaterdagmiddag (wij komen zeer traag op gang als we bij elkaar zijn) was gereserveerd om te shoppen in Apeldoorn. Zeer fijne stad! Het duurt wel even om een parkeerplekje te vinden op zaterdag. Als je eenmaal in het centrum bent, kun je genieten van bekende zaken (Action, Expo) en minder bekende winkels zoals ‘Giving & Living’ in de Oranjerie 109. Een fijne cadeauwinkel met leuk, vriendelijk winkelpersoneel. Apeldoorn beschikt ook over een overdekt winkelcentrum met middenin een terras. Gezellig! Op het moment dat wij er waren, was er een koor moderne liedjes aan het zingen. Prachtig! Het shopcentrum van Apeldoorn: aanrader!

’s Avonds verkenden wij het zwembad en keken we tv. De boslucht maakt een mens moe, heb ik gemerkt. Lekker vroeg naar bed dus.

Paleis het Loo
Op zondag bezochten we Paleis Het Loo in Apeldoorn. Het landgoed was omgeven door bomen. De Herfst is net begonnen, waardoor het landschap er fantastisch uit zag. We kwamen op het goede moment. We begonnen helaas wel op de verkeerde plek, waardoor ik in de veronderstelling was dat het Paleis saai was. Een tentoonstelling van verzamelaars was onze eerste stop. Leuk voor de abonnees van Vorsten. Ik werd niet warm van schalen, vingerhoedjes en tegeltjes met daarop foto’s van de Koninklijke Familie. Daarna volgde een tour door een deel van het Paleis dat was volgezet met stoelen, medailles en portretten. Van mensen die ik nog nooit ben tegenkomen in de geschiedenislessen van de basisschool en middelbare school. Hier en daar lagen gastenboeken waarin kinderen van 9 jaar enthousiaste berichten hadden achtergelaten. “Ik vond het leuk.”
Ik vroeg me sterk af wat al die kinderen dan zo ‘leuk’ vonden aan het Paleis. De tuin kon het niet zijn. Gewoon wat doolhofjes met grind ertussen. Hier en daar een fontein. Ik ben een perfectionist en ik heb de tic dat alles recht moet liggen. Maar dit was te erg, te perfect. En bovendien te open. Jezelf terugtrekken in een hoekje van de tuin was onmogelijk. Ze doen daar niet aan verstopplekken. Een recht vierkant en daar moet je het maar mee doen.

Bij binnenkomst in het Paleis zelf werd alles duidelijk. Wauw! De prachtige kamers wisselden elkaar in een razend tempo af. Een prinses van vroeger had de beschikking over een schelpengrot. Die staat dan ook op mijn wensenlijstje, naast de inloopkast en bibliotheek. De trappen waren bekleed met een mooi rood tapijt. Ik zag mezelf al over die trappen naar beneden lopen, gekleed in een prinsessenjurk. In het echt werd ik tegengehouden door een rood koord. Ook het feit dat het paleis een eigen kerk had, vond ik erg interessant. Halverwege de tocht kwam ik mijn favoriete kamer tegen: de bibliotheek. Wauw! Hij was wel aan de kleine kant, in vergelijking met de grootte van het Paleis, maar zeer smaakvol ingericht. Ik maakte dolgelukkig foto’s. Net op tijd. Een medewerkster kwam de bibliotheek binnen lopen om te vertellen dat foto’s maken niet mocht. De bordjes heb ik dus gemist. Ik vroeg haar gelijk waarom het licht zo slecht was. Enkele nepkaarsen verlichtten de kamers. ‘We proberen na te bootsen hoe het vroeger was’, vertelde ze me. De kamers mochten dan wel prachtig zijn, de sfeer was somber. Leuk om voor een dag in een paleis rond te lopen, maar in het echt zou ik gek worden van alle pracht en praal. Het had iets zwaars.

Vervolgens bekeken we nog even de stalen. De Koninklijke Familie had een aantal prachtige auto’s tot haar beschikking. Verder terug in de tijd gebruikten ze paard en wagen. De lijkwagens stonden ernaast uitgestald. Normaal gesproken kreeg ik die kriebels van lijkwagens en lijkauto’s, maar ik werd dat weekend op slag verliefd op de witte lijkwagen.

De museumwinkel heeft overigens fijne souvenirs. Voor 40 euro kun je een replica kopen van de verlovingsring van Maxima. Must have! Al met al bleek Paleis het Loo dus wel het predicaat aanrader te verdienen.

Eten bij Pallas Athene
Zondagavond vierden we het 25-jarig huwelijk van mijn ouders in Grieks restaurant Pallas Athene (Brinklaan 132, Apeldoorn). Het restaurant had recentelijk een nieuwe eigenaar en dat was te merken. Wally en zijn serveersters deden hun best om het ons naar de zin te maken. Regelmatig werd er gevraagd hoe het eten smaakte. Heerlijk! Ik had als voorgerecht carpaccio (jum!), daarna zalm (heerlijk!) en als toetje Cheese Cake. Ontzettend lekker! En het vulde ook enorm, waardoor ik tot m’n grote verdriet een stuk moest donoren aan mijn broertje. Wally noemde mijn vader ‘papa’ en mijn moeder ‘mama’. Een beetje amicaal, maar met zulke goede service en belangstelling erbij mag dat wel. Ik miste wel de gebruikelijke Ouzo bij binnenkomst. In plaats daarvan kregen we na afloop een fles rode wijn mee. Ook top natuurlijk. Het restaurant zat ongeveer halfvol. Klanten kunnen ze dus nog wel gebruiken. Mocht je in Apeldoorn zijn en behoefte hebben aan goede service en lekker eten, ga dan naar Pallas Athene en maak Wally blij.

Burgers’ Zoo
We moesten maandagmorgen dan wel vroeg het huisje weer uit, het feestweekend was nog niet voorbij. Er stond nog een trip naar Burgers’ Zoo in Arnhem op de planning. Ik moest eerder weg, waardoor ik in 2,5 uur tijd het halve park heb kunnen zien. Het park is opgedeeld in een x aantal gebieden. Deze staan overzichtelijk aangegeven op een kaart waar plaatjes van dieren bij staan. Zo weet de bezoeker precies waar hij heen moet om een bepaald dier te kunnen bewonderen. En erg overzichtelijk voor de mensen zonder ruimtelijk inzicht (ik dus). De mooiste gebieden zijn wat mij betreft tropisch regenwoud De Bush (lekker warm) en de aquaria van Ocean. De architect heeft flink zijn best gedaan op de inrichting. Door middel van hoogteverschillen kun je de aquaria van boven- en onderaf zien. Aquaria lopen ook door de lucht. De ramen zijn zo goed schoongemaakt, dat het lijkt alsof de pijlstaartroggen over je heen zweven. Prachtig! Ik werd ook heel blij van de koraalriffen. Het gebied de Rimba is ook fijn om door heen te lopen. Vooral de leeuwen vond ik erg mooi. De mannetjesleeuw zou zo mee kunnen doen in Narnia. Klein minpuntje: het enige wat de dierentuin aan slangen heeft zijn drie cobra’s. Daar moet je het mee doen.

Mocht je in de buurt zijn, ga dan zeker even de dierentuin bezoeken. Ik ben heerlijk ontspannen mijn maandag ingegaan.

2 thoughts on “Apeldoorn&Arnhem: natuur, cultuur en shoppen

  1. “Je houd hiervan post”. Niet mijn woorden, maar zo noemt WordPress het. Maar ik vind het inderdaad leuk om zo een beetje mee te leven en mooie beelden bij de woorden te zien. Lekker bezig, Michelle!

Geef een reactie

