De tassenfluisteraar

‘Wat sleep je toch allemaal mee?’, was de vraag toen ik weer eens met mijn volle tas onderweg was. Antwoord geven is op zo’n moment eigenlijk zinloos. Tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn lijstje, is de vrager allang afgehaakt. Of ik krijg gelijk de vraag: ‘Ja, maar, WAAROM sleep je dat allemaal mee?’ Voor dat soort vragen is er tegenwoordig de ‘handtaslezeres’. Zo las ik in een artikel in het Noord-Hollands Dagblad.

Het stond erg toepasselijk in de rubriek Gesprek van de Dag. De handtaslezeres geeft cursussen. Zodat mensen voortaan zelf tassen kunnen analyseren. Handig toch? Het staat ook vast goed op je cv. In anderhalf uur tijd krijgt de cursist les in de inhoud van een damestas. Een quote: ‘Door ‘m om te kieperen krijgt bovendien het toeval de kans zich te manifesteren, waardoor ingewikkelde situaties te analyseren zijn en direct een begin wordt gemaakt met verbeteringen van het leven.’
(Bron: http://www.workshop.nl/workshop/workshop-damestasjeslezen/)

Ik vind het erg knap om anderhalf uur over een damestas te kunnen praten.
Wat mijn tas betreft, red ik hoogstens een kwartiertje. Oh, dat is te lang? Vooruit, ik geef wel een samenvatting. Dat ik een mobiel en portemonnee bij me heb spreekt natuurlijk voor zich. Net als deodorant, kauwgom, zakdoekjes, lippenbalsem, lipgloss, handcrème en een haarborstel.
Dat is de standaardinhoud, voor als ik even bij iemand op bezoek ga.
Voor een dagje of een paar uurtjes weg, heb ik meer nodig. Ik stop dan nog een boek in mijn tas en eten voor onderweg (brood, drinken, snoep). Soms zit er ook make-up in mijn tas. Als ik vroeg de deur uit moet is de trein ideaal voor het aanbrengen van make-up. Wel netjes in de wc natuurlijk. Ondertussen is de tas dan al vol, terwijl ik alleen mijn basisbehoeften heb ingepakt.
Verder zwerven er wat dingen in mijn tas die typisch mij zijn en interessant kunnen zijn voor de tassenanalyse.

Agenda
Waar zou ik zijn zonder agenda? Nergens! Ik sleep hem dagelijks met me mee en schrijf alles er in op. Afspraken en dingen die ik die dag wil doen. Ik ben ook zo’n type dat agenda’s bewaart. Om nog eens terug te lezen wat ik in een jaar heb gedaan. Vorig jaar op 19 oktober ging ik naar de wedstrijd Ajax-Auxerre. De uitslag kan ik me niet herinneren, wel dat we een plastic vlaggetje kregen en dat ik enthousiast mee heb staan zwaaien.

Pennen
Ik stop er altijd zes pennen in en houd er daarna nog maar twee over waarvan eentje altijd standaard aan het eind van zijn latijn is. Waarom zes? Je zou als journaliste maar zonder pen komen te zitten.

Bril
Prismaglazen. Wel eens van gehoord? Vroeger leerde ik in de natuurkundeles dat een prisma licht kan breken en dat je dan een regenboog ziet. Mijn bril zorgt er niet voor dat ik ineens in een soort My Little Pony land beland met allemaal regenbogen. Hij is zo vriendelijk om mijn ogen te corrigeren, zodat ik niet meer dubbel zie. Normaal gesproken doen mijn hersenen die correctie, maar dat vinden ze best vermoeiend. De bril zorgt ervoor dat ik minder snel moe ben. Vooral bij voetbalwedstrijden, bioscoopfilms, computeren en tvprogramma’s is het een uitkomst.

Zonnebril
Hij zwerft nog steeds in mijn tas, mochten er nog zonnestralen komen die mijn zicht verblindden.

Analyse
Ik ben zo vrij geweest om zelf een analyse te maken.
‘Op dit moment zit er weinig afval in je tas, alleen een leeg boterhamzakje. Ik leid hieruit af dat je heel netjes bent. Je zit in de ontkenningsfase voor wat betreft de zomer die voorbij is, gezien het feit dat er nog een zonnebril in je tas zit. Niets meer op kunnen schrijven is voor jou een nachtmerrie. Evenals je agenda kwijtraken.’

Goh, hij klopt precies. En dat zonder een cursus te hebben gevolgd.

3 thoughts on “De tassenfluisteraar

  1. Mijn handtasinhoud:
    Deo, agenda, zakdoekjes, papiertjes, dropjes, kauwgom, een pen, portemonnee, boodschappenlijstjes, zwemkaartjes, lipgloss, luchtje, zonnebril, cremetje, milk break, nagelknipppertje, pincet, nagelvijl, spiegeltje en last but not least mijn mobiel! Geef mij eens een lezing….

    🙂

Geef een reactie

